БЪЛГАРСКИ НАРОДНИ ПРАЗНИЦИ


Kръгла маса: 

Ден на бесарабските българи и Ден на народните будители

22829393_1771644589543924_8009905527409689484_oНа 29 октомври цял училищен ден в БНУ към НДБРМ бе посветен на два големи празника – Деня на бесарабските българи и настъпващия Ден на народните будители, който ще се празнува на 1 ноември.  Всички с удоволствие и интерес слушаха съобщения и презентации на учениците от кандидат-студентска група. Подготвени самостоятелно, тези съобщения и презентации бяха изключително съдържателни и разкриха феномена будителството и откъм историческата гледна точка и чрез прекрасните разкази за конкретните личности, които с право могат да се нарекат такива, включително и бесарабските българи. Защо този празник е учреден в деня на св.Иван Рилски, какво отношение има към будителството този светец от Х век – сподели в презентацията си Алина Михалкина. Интересната история на този празник, която се е обсъждала на занятията в БНУ по-рано, се допълваше от преподавателя с интересни детайли, които разриваха различните страни на значението на българските думи БУДЕН и БУДИТЕЛ.  Миналата година в този ден по-подробно се е говорило за Паисий и Левски, Берон и Ботев, за Иван Вазов.  Тази година в БНУ, след като се изредиха «цял низ сияйни имена»на будителите, по-обстойни съобщения се представиха за Георги Раковски, Георги Бенковски и други апостоли, за Райна княгиня, за Захари Стоянов, и за  бесарабските българи – Александър Тодоров Балан, Данаил Николаев, Александър Малинов. Петър Бурлак-Вълканов.22904592_1772636246111425_7821189937638373559_o

   Учениците в БНУ бяха впечатлении от това, че авторът на българската възрожденска девиза «Свобода или смърт» е Георги Раковски. Ала Елашвили успя да покаже колко много е успял да направи този будител само за 46-годишен живот. Харизмата на Георги Бенковски почувстваха всички чрез презентацията на Игор Тонев. А Татяна Илко разказа за драматичния живот на легендарната Райна княгиня, избродирала знамето за Априлското въстание. Васил Главчев представи интересни факти от живота на летописеца на Априлското въстание – Захари Стоянов.

                                                                         Д-р, доц. Елена Рацеева

Ильин день — летний праздник болгарского народа

     Знакомство с народными, церковными и государственными праздниками Болгарии является важной информационной частью работы нашей Библиотеки. На электронных страницах нашего Блога мы уже размещали материалы о летних праздниках Болгарии, но целый ряд познавательных встреч с историей и этнографией этого богатого края еще впереди. На сей раз вашему вниманию предоставляется один из главных летних праздников — Ильин день, который отмечается 20 июля.

Без названия

   Ильин день (Илинден) в Болгарии — это день, в который почитают святого пророка Илью. 20 июля отмечается также день Илинденско-Преображенского восстания в Болгарии.

Пророк Илия, чтобы отвратить свой народ от язычества и поклонения Ваалу, совершил ряд чудес, самое яркое из которых — привлечение благодатного дождя после нескольких лет засухи.

  Существует ряд занимательных поверий и традиций, которые свято чтит болгарский народ, передавая из поколения в поколение. Так, считается, что в этот день море забирает больше всего людей в качестве своеобразного жертвоприношения святому Илии, поэтому желательно не ходить на пляж.

  Далее, по народной традиции в этот день не принято рабoтать, чтобы не разозлить святого Илью, который является властелином небесных стихий, грома, молнии и града. В народе живет поверье, что когда святой мчится на своих жеребцах по небосводу, он причиняет гром и огонь. Если люди не принесут подобающую жертву, святой может приостановить небесную влагу и три долгих года на земле будет царить жестокая засуха. В этот день в деревнях готовят «Курбан» — забивают барана или вола и зажаривают его на вертеле. Это называется «чеверме». Из потрохов обычно готовят суп (курбан чорба). Приготовление этих яств иногда проходит во дворе церкви, в то время как внутри идет праздничное богослужение. В некоторых случаях приготовление яств идет и на специальной поляне близ деревни. Суп и мясо тогда освящаются священником. Часть блюд идет на угощение бедных и нуждающихся. Но обычно этот праздник собирает всех жителей деревни.

                                                         Подг.: Барабаш Лариса

Праздник бессарабских болгар «Пиндикусти»

        У каждого этноса нашей планеты есть самобытные и своеобразные праздники, уходящие своими корнями к самым истокам исторического существования данного народа. Чтить и помнить древние традиции своих предков — непреложный закон всех людей, так как уже давно известен постулат — без прошлого нет будущего.

        Jpeg Ярким примером самобытных празднеств является, так называемый, праздник «Пиндикусти» — 25-й день после Пасхи, среда, или церковный праздник «Преполовение». Название происходит, вероятно, от греческого слова «Пендокостар», это литургическая книга, содержащая молитвы от Пасхи до Пятидесятницы. Довольно редкий и своеобразный праздник, но сохранившийся до наших дней и практикующий в таких селах Молдовы, как Валя-Пержей, Викторовка, Кортен, Твардица, Кайраклия, Парканы, город Тараклия, то есть в местах компактного проживания бессарабских болгар. Праздник связан с освящением воды, поклонением различным водоемам, исполняются различные обряды вызывания дождя и молятся в этот день «… о напоении всех жаждущих спасения водами благочестия». В эту среду практикуется пост, поэтому обрядовой едой является фасоль в различных ее кулинарных вариантах, а также вино, в которое кладут полынь в знак противоборства со всякого рода нечистью, что искушает людей в их повседневной жизни и нагоняет всяческие беды и несчастья.Jpeg

       Своеобразный «Пиндикусти» прошел и в Библиотеке «Христо Ботев» совместно с этноансамблем «Въгленче». Художественный руководитель ансамбля — г-жа Анна Пагур рассказала о традициях его празднования, а дети исполнили песни и танцы соответствующей тематики. Наши гости исполнили фольклорные песни на украинском и русском языках. А в завершение праздника было угощение из различных вкусных блюд ритуальной в этот день фасоли.

                           Подг.: Барабаш Лариса

  Праздник встречи весны в Болгарии                %d1%84%d0%be%d1%82%d0%be-%d0%bc%d0%b0%d1%80%d1%82%d0%b5%d0%bd%d0%b8%d1%87%d0%ba%d0%b0

        Многие народы мира с радостью и надеждой встречают наступление весны. Болгария также славится широкой палитрой праздников и обрядов, посвященных встрече тепла и пробуждению природы. О некоторых из них я и хочу рассказать в этой статье.
Праздник Баба Марта в болгарской традиции – символ весны, олицетворяющий собой пожелание здоровья и плодородия в начале нового природного цикла. В день прихода Бабы Марты, 1 марта, все от мала до велика украшают себя мартеницами (сплетенные белая и красная нить, обычно из шерсти). Болгары считают, что мартенички не только украшение, но и оберег, который дает человеку дополнительную энергию, а также защищает от болезней и бед. Поэтому 1 марта их дарят друг другу с пожеланиями здоровья, счастья и любви. В представлении болгарских крестьян в древности белый цвет Мартеницы символизирует солнце, долгую жизнь, силу, добро и мужское начало, а красный цвет считался символом здоровья, плодородия и женского начала. Снимают мартенички только когда увидят первого журавля или плодовое дерево с распустившимися почками или цветами. Весенние обереги – мартенички в конце месяца вывешивают на фруктовые деревья, загадывая желания, которые обязательно должны сбыться.
Существует много легенд о Мартенице.  Одна из них связана с Ханом Аспарухом. После того как Хан Аспарух одержал победу над византийцами, он решил совершить жертвоприношение Богу Тангра. Обычай требовал, чтобы жертвенный огонь был разожжен пучком сухого укропа, которого у Аспаруха не оказалось. Пока Аспарух думал, как выйти из создавшегося положения, ему на плечо сел сокол.  На ноге сокола висел пучок укропа, привязанный белой ниткой наполовину обагренной кровью. Дело в том, что сестре Хана Аспаруха, живущей далеко от брата, приснился вещий сон и она узнала о его затруднении, и послала сокола с укропом. Хан Аспарух разжег огонь, а красно-белую нить повязал на руку на память. Остальные последовали его примеру.   Случилось это 1 марта. Назвали повязку Мартеница.

                         В другой легенде говорится, что птичка-невеличка ласточка взяла на себя огромную миссию передать от тоскующей сестры своему брату Хану Аспаруху весточку, но в долгом пути злые люди ранили птаху и белая нить, которой было перевязано письмо, обагрилась наполовину кровью. И все же ласточка  доставила письмо до адресата. Случилось это 1 марта, обрадованный Хан повелел учредить праздник и украсить все и всех красно-белой нитью. Можно услышать еще много поверий и легенд, связанных с мартеницами, приходом весны и радостными надеждами народов, живущих в разных уголках прекрасной страны — Болгария.

                     Подготовила Татьяна Андрейчук

Трифон Зарезан  —

праздник вина и виноградарей Болгарии

(1 февраля — по новому стилю, 14 февраля — по старому)images-1

  Классический фольклорный календарь болгар определяет как первый весенний праздник  день Трифона Зарезана — день виноградарей, садоводов и трактирщиков. Этот праздник уходит далеко вглубь истории и посвящен фракийскому богу веселья и вина — Дионисию. В прошлом в этот день каждая хозяйка вставала затемно, выпекала обрядный «трифонский» хлеб, резала и готовила черную курицу. Как только вставало солнце все село с музыкой, песнями и пляской отправлялись на виноградники. Там каждый хозяин кривым виноградарским ножом взрыхлял землю вокруг самой крупной лозы и  трижды поливал ее корни алым вином. В четырех местах — по всем сторонам света — обкладывал корни ломтями обрядного хлеба, посыпал вокруг пеплом, а затем срезал три молодых прутика. Из них он сплетал венок, перевивал его красной нитью и, трижды перекрестившись, изрекал: «Да будет удачлив этот год! От каждой лозы шиник (10 кг) винограда собрать, от каждой бадьи по ведру вина нацедить, чтобы и через порог перелило!». Потом там же все угощаются, а хозяин сделавший больше всех вина становится царем. Возвращаются в село с песнями и танцами, а царя несут на плечах как божьего посланца. В селе продолжается празднество в доме у нового царя до поздней ночи.

            Праздник носит имя святого Трифона, мученика и проповедника раннего христианства. Святой родился в провинции Фригия Малой Азии, которая считалась исторической прародиной винограда и вина. В 17 лет Трифон излечил от душевной болезни дочь императора Гордиана III, непримиримого врага христианского учения. В знак благодарности повелитель обещал быть добрым и справедливым ко всем людям. Однако, вскоре начались гонения на христиан, Трифон был подвергнут жестоким пыткам, но не отрекся от Бога, напротив, свой угасающий взор он обратил на восток, со словами горячей благодарности Всевышнему за мученический венец.

                                                                        Подг.: Барабаш Лариса

Бабинден — национальный праздник

images       Этот праздник пришел с незапамятных языческих времен и по сей день отмечается женской половиной с большим энтузиазмом. Он посвящен повивальным бабкам или женщинам зрелого возраста, помогавшим в старину при родах. Обычно воспринимается как своеобразный женский ответ многочисленным «мужским» праздникам календарного года.

            Рано утром к старухе-акушерке идут женщины, чьи дети в возрасте от 1 до 3 годов. Там во дворе, под фруктовым деревом проводится ритуал «умывания рук». Молодые женщины, которые захватили с собой из дому ведерко с чистой водой, мыло и новое полотенце, поливают повивальной бабке, чтобы та помыла руки, а потом подают ей полотенце, которое она принимает в дар (еще в дар повивальной бабке приносится одежда, полотно — все это кладут ей на правое плечо). При этом ритуале старуха старается поднять как можно больше брызг кверху с наговором, чтобы ребенок женщины бегал, прыгал и был всегда здоров. Со своей стороны старуха тоже дарит матерям детские носочки и рубашечки, а если с матерью пришел и ребеночек, то она завязывает ему на руку монетку или фигурку лошадки сплетенными нитками (красной и белой).

             В этот день все женщины собираются на обед к повивальной бабке. Каждая приносит с собой вино, ракию, вареную курицу и обрядовый хлеб и при входе в дом целует хозяйке руку. За столом все веселятся, шутят, разговоры почти всегда исполнены сексуальным подтекстом. Сама повивальная бабка иногда проводит ритуалы, которые должны помочь женщинам иметь больше детей. На это застолье мужчинам вход воспрещен, но в определенный момент они являются в дом старухи, переодетые волами с рогами, с заранее приготовленным ковшом или тележкой, забирают старуху, заталкивают ее в ковш или сажают на тележку и везут ее на реку, где купают в воде. Это обрядовое купание повивальной бабки делается для того, чтобы в новом году она была здоровой и сильной. Праздник заканчивается вечером весельем и танцами на площади.

   Отметили этот замечательный праздник и болгарки Кишинева. В Библиотеке «Христо Ботев», которая стала весьма привлекательным местом города для местных болгар, развернулись сценки ритуального проведения праздника со всеми сопутствующими атрибутами; бабкой-повитухой, специальным священнодейством для всех женщин, застольем, где были представлены блюда национальной кухни. Было интересно и весело, особенно для всех тех, кто впервые присутствовал на данном празднестве.

                                                                                             Сост.: Барабаш Л.

 

День христианского семейства — праздник в Болгарии

  ikona-svjatoe-semejstvo_521 ноября Православная Церковь празднует Введение во Храм Пресвятой Богородицы и в болгарском народном календаре эта дата отмечена как День христианского семейства.

  Согласно Святому Писанию в тот день родители трехлетней Марии привели ее в Иерусалимский храм, чтобы отдать в служению Богу, ибо такой обет был дан еще перед рождением девочки. Родные и друзья, верящие в святость стези богослужения Отроковицы, с песнями подвели ее к ступеням храма, а там первосвященники и служители встретили гимнами и псалмами процессию.  Затем Первосвященник Захария ввел Пречистую Деву в Святая Святых, куда и сам мог, по закону, входить только однажды в год, как бы предрекая, что эта Отроковица сама сделается одушевленным Храмом Божиим. По достижении возраста, когда юные девушки покидают Храм, чтобы создавать свои семьи, продолжать род человеческий, Мария была отдана (согласно научению Святого Духа) дальнему родственнику ее родителей — престарелому Иосифу, который стал покровителем Марии, уважая обет, данный ею Богу. Введение  Марии в Храм знаменательное событие семейства Божьей Матери, поэтому свято почитается Православной Церковью.

  Праздник этот символизирует приход юных людей в лоно Веры и Церкви, а также силу и святость христианского семейства, пример которому дали Дева Мария и праведный муж — Иосиф. Решением Священного Синода Болгарской Православной церкви от 1929 года праздник стал официальным в стране — Днем христианского семейства и православной христианской молодежи.

  В этот день родители болгарских семейств идут в церковь, ведя за руки своих детей на Богослужение, рассказывают много о Вере, о Святом Писании, взращивая в них христианский дух. По старинному обычаю, в некоторых регионах Болгарии проводят старинный обряд — „стрижба”, во время которого крестный отрезает кончики волос ребенку, одновременно благословляя его на счастливый жизненный путь. В доме с новорожденным принято выпекать хлеб — „погача” и исполнять „повойни” (от слова „повиване” — „пеленание”) песни. Через песни женщина отправляет пожелания к новорожденному, возвеличивая будущую храбрость мальчика и восхваляя красоту девочки. А счастливый конец песни всегда связан со свадьбой и созданием семьи.

   Для каждого болгарина День христианского семейства — знак глубокого уважения к истокам и Вере своих предков, а также Любви к своим родным и близким.

Подготовила Лариса Барабаш, şef oficiu

24 мая — Праздник славянской письменности

images (1)

Этот день в истории и культурной жизни Болгарии играет особую роль, официальный государственный праздник называется — День болгарского просветительства, культуры и славянской письменности, один из самых светлых и оригинальных праздников. Нет болгарина, который бы не знал, что в этот день отмечается дело славянских первоучителей Кирилла и Мефодия. Святые равноапостолы Константин-Кирилл и Мефодий — византийские просветители и деятели христианской церкви, жившие в 9 веке. Они родились в Салониках, в аристократической семье. Есть сведения, что их мать звали Мария, и была она славянского происхождения. Старший брат Мефодий долгие годы был административным правителем области севернее Салоников, населенной исключительно славянами, а потом удалился в монастырь Полихрон в Малой Азии, недалеко от города Бурса, в нынешней Турции. Его брат Константин, окончивший знаменитую Магнаурскую школу в Константинополе, за свои исключительные способности еще в молодости получил титул «Философ» и был назначен библиотекарем при вселенском патриархе. В 855 году после успешной дипломатической миссии в Багдаде он тоже удалился в монастырь Полихрон, где игуменом служил его брат. Вместе с ним Константин вел усиленную работу над первым славянским письмом — глаголицей — и переводом на нее святых писаний. В декабре 867 года святые Константин, Мефодий и их ученики приехали в Рим, где Папа Адриан Второй освятил славянские книги и благословил их дело. Во время этой миссии святой Константин и умер, приняв незадолго до смерти имя Кирилл вместе с монашеским саном. Его гроб находится в церкви Сан Клементе в Ватикане.
images После смерти своего брата Мефодий поехал папским наместником в Панонию (ныне Хорватия), а позже и в Моравию, где стал вести службы на церковно-славянском языке. Это не пришлось по вкусу местному немецкому духовенству, которое стало плести интриги против святого Мефодия и его учеников. Противоречивое отношение Рима к деятельности славянских просветителей способствовало травле со стороны немецкого духовенства. Так, после мученической смерти святого Мефодия в 885 году его ученики были изгнаны из Моравии и нашли прибежище в Болгарии. Болгарский князь Борис не только оградил их заботой и уважением, но и приложил все силы, чтобы их дело нашло естественное продолжение в Болгарии, где только что приняли христианство.
340426_w_300Есть сведения, что День святых равноапостолов стали отмечать еще в 12 веке, хотя болгарская церковь канонизировала Кирилла и Мефодия еще в конце 9 века. В годы болгарского Возрождения День Кирилла и Мефодия перерос в светский праздник букв. По инициативе деятеля болгарского Возрождения Найдена Герова в 1851 году, сначала в Пловдиве, а затем в Шумене, Ломе, Стамбуле, как и по всей стране стали отмечать 24 мая как День болгарской письменности. Когда-то к этому дню заканчивались учебные занятия в школе, и праздник являлся удобным случаем показать гостям и родителям знания и достижения школьников. И по сей день в начальных классах в канун 24 мая устраивают праздники букв и викторины знаний. Школьники под руководством своих учителей сплетают из живых цветов венки, которыми украшают портреты святых братьев-первоучителей. Обычно в день 24 мая праздничные шествия научных деятелей, преподавателей школ и вузов, школьников и просто желающих возлагают венки и цветы к памятникам Кириллу и Мефодию (а также других возрожденцев) во всей стране. Звучит Гимн Кириллу и Мефодию, написанный известным болгарским композитором Любомиром Пипковым на слова болгарского поэта Стояна Михайловского. Как правило, каждый год к этому празднику приурочиваются целый ряд культурных событий — «Салон искусств» в Народном Дворце Культуры в Софии, книжные ярмарки, циклы концертов, поэтические чтения под открытым небом, смотры художественной самодеятельности, открываются выставки, посвященные книгам или делу Кирилла и Мефодия. С недавнего времени праздник стали отмечать и за рубежом. Сегодня дело святых Кирилла и Мефодия официально празднуют в России, в Белоруссии, в Украине и Молдове. По инициативе писателя Виталия Маслова город Мурманск стал самой северной точкой, где воздвигнут памятник славянским просветителям. А в 1980 году за их вклад в культуру Европы Папа Иоан Павел Второй объявил святых покровителями Старого континента.

Источник: http://www.calend.ru/holidays/0/0/433/43/

Подг. : Лариса Барабаш

Феерия Фестиваля роз в Болгарии

          70% мирового фонда розового масла произведено в Болгарии.

Болгарское розовое масло занимает 1-ое место в мире по качеству.

В прошлом году цена на болгарское розовое масло достигла рекордной отметки — 6000 евро за килограмм, а лавандовое — 80 евро.

Болгария производит 2-2500 кг розового масла в год.

Больше 350 лет Болгария лидирует как поставщик самого качественного и натурального розового масла.

images (1)Статистические данные говорят нам о великолепии страны, которая предстовляет собой грандиозную плантацию роз, в связи с этим в Болгарии уже много лет существует уникальный праздник — Фестиваль роз, который обожают местные жители и туристы со всех концов света. Впервые праздник состоялся в далеком 1903 году в Карлово. Причем два города взяли на себя миссию проведения праздника — Казанлык и Карлово. В первом Фестиваль проходит в четные годы, во втором в нечетные.

   В 1270 году во времена походов крестоносцев, граф Де Груи, привез из Сирии в Казанлыкскую долину, где оказались прекрасные условия для ее выращивания, «Розу Дамаска». Эксперты утверждают, что своим уникальным свойствам и болгарская роза и розовое масло из нее обязаны местному климату и плодородным почвам. Температуры февраля, когда роза набирает бутоны идеальны. Пик цветения приходится на май и июнь, этому способствует уникальный ландшафт данных мест.
images (3)

   Фестиваль роз празднуется ежегодно в первую субботу и воскресенье июня в Долине Роз у подножья Старой Планины. Подготовка к событию включает в себя и несколько отборочных кругов конкурса «Царица Роз». Жюри всегда очень сложно определить среди участниц ту, которая достойна носить титул, так как девушки Планины славятся своей красотой. Именно коронацией Царицы Роз начинается сам праздник. Коронация происходит очень феерично и театрализованно, гостей и участников представления осыпают ароматными лепестками роз. После избрания Розовой Владычицы на сцену выходят артисты, художники, цирковые исполнители, этнографические ансамбли, писатели и певцы, которые в свою очередь развлекают публику концертными номерами. Волнующим и очень романтичным событием в программе праздника является ритуал — «Розобер» (сбор лепестков роз), он начинается очень рано, так как палящее солнце отнимает у цветов изрядную долю аромата. Сборщики лепестков еще до восхода солнца начинают трудиться в долине, при этом они облачаются в нарядные национальные убранства, головы девушек украшают венки из бутонов роз. Сбор сопровождается народными песнями и танцами, что вкупе превращает работу в феерическое театральное действо.

          Но самым кульминационным моментом праздника считается праздничное шествие. Все жители и гости города выходят на улицу и направляются в центр, где по главной улице под дождем из розовой воды и лепестков роз проходят участники шествия. Его открывает Царица Роз вместе с другими участницами конкурса, занявшими призовые места. Компанию им составляют очаровательные девочки — участницы конкурса Мини-мисс Царица Роз, следом за ними идут ряженые, далее жители и гости города. Тут можно увидеть римские, фракийские и древнегреческие коimages (4)стюмы и образы. Перед зрителями разыгрываются различные миниспектакли, сопровождающиеся народными песнями и танцами. Шествие заканчивается общим народным танцем ХОРО, где каждый желающий может встать в круг и пуститься в пляс.

   Поистине этот уникальный болгарский праздник является Праздником Красоты и Добра.

                                                                   Подг. Лариса Барабаш

 

 

Задушница — праздник поминовения душ умерших в Болгарии

images (1)В Болгарии — христианской стране со старинными и живущими и поныне традициями, существуют определенные дни, в которые отдают дань уважения памяти ко всем, кто покинул этот мир. В соответствии с церковным календарем Болгарии имеются три важных для каждого болгарина дня :

  1. Большая Задушница — всегда в субботу перед началом Великого Поста
  2. Черешневая суббота — всегда в субботу перед Пятидесятницей
  3. Архангельская Задушница — в первую субботу ноября, перед праздником Святого Архангела Михаила. В этот поминальный день особенно чтят память воинов, погибших на фронтах, на полях брани.

Примечательно, что все три дня приходятся на субботу и даты «плавающие», зависят от Пасхи или календаря.

images

Ритуалы, связанные с поминовением умерших восходят еще ко временам древних племен — фракийцев, заселявших некогда эти земли, но имеются и изменения, связанные с христианскими службами, роли церкви в эти дни. Утро каждой Задушницы начинается со службы в Храме, где массово проводятся поминальные заутрени. Люди несут в Церковь ритуальную еду, вино, свечи, все это там освящается. Обязательно готовят «коливо», аналог русской кутьи, баницу, как хлеб на поминальный стол, сладости. После службы обязательное посещение могил. По народному поверью души умерших в эти дни возвращаются на землю, чтобы отведать угощений. Невидимые, они стоят у своих надгробий. Oбязательно зажигаются свечи и на кладбищах, и в домах, согласно убеждениям верующих свечи освещают путь душ умерших в темноте, благодаря их пламени они не будут бродить во мраке. Могилы окропляются вином, украшаются цветами и всем встречным у кладбища со словами «Бог, да прости мертвые души!» раздается поминальная еда.

          Службы в церквях начинаются в пятницу вечером, поэтому многие христиане начинают поминать своих покойников еще накануне Задушницы.

                              Бог да прости!

Подг. : Лариса Барабаш

 

Традициите и обичаите на Лазаровден

IMG_1836

         Лазаров ден се празнува в предпоследната събота, преди Великден, на деня на Св. Лазар. В календара на Християнската църква празникът е свързан с един ат най-вълнуващите евангелски сюжети — на възкресението на Лазар, живял в гр. Витания, близо до Йерусалим. Според евангелието, когато Спасителят е в земите отвъд река Йордан, Лазар се разболява и умира. Когато Месията се връща, възкресява покойника на четвъртия ден от неговото погребение в знак на благодарност за проявеното от него гостоприемство. Според средновековни ръкописи, Лазар живее още 30 години в строг пост и въздържание и е провъзгласен за първи епископ на гр. Китион на остров Кипър.

         На Лазаровден църквата отбелязва с празнична литургия възкресението на Лазар, както и паметта на Свети мъченик Лазар Български, измъчван и убит на 23 април 1802 г.

    Според Българската народна традиция, Лазаровден е денят, в който се ознаменува превръщането на подрастващите момичета в моми за женене.

         На Лазаровден се откъсват зелени върбови клонки, които ще красят вратите на следващия ден Връбница (Цветница). Младите жени набират цветя за венците, които ще оплетат за празника Цветница. Момите, наричани лазарки се събират в дома на една от тях. След това пременени в традиционни фолклорни носии, обикалят къщите из селото, пеят обредни лазарски песни и благославят за здраве, щастие и берекет. Стопанинът на дома ги дарява с яйца, плодове и дребни подаръци. Вярва се, че къщата, в която са влезли и пели лазарки, ще бъде честита през цялата година. Лазарките обхождат горите, реките и ливадите. С песен навлизат в нивите и пожелават богата реколта от раззеленилото се жито.

          В миналото, на Лазаровден момците от селото са поисквали ръката на своята избраница. Празникът носи пролетно настроение и се очаква с нетърпение,както от участничките, така и от жителите и гостите на селата и градовете. Вярвало се е, че мома, която не е лазарувала не може да се омъжи. Затова е било задължително всяко момиче от селото да е лазарувало.

         По друг стар български обичай на този ден младите девойки пускат изплетените от тях венци в реката. Така символично те изразяват своето желание да се задомят. А ако венецът се улови от момък, той ще я поиска за жена. Пускайки венците във водата, момите пеят и се надяват венците им да бъдат уловени от момъка, когото те харесват.

                                            Подг.: Лариса Барабаш

НОВА ГОДИНА, СУРВАКИ, СВ. ВАСИЛИЙ ВЕЛИКИ1 (14 януари) Празнува се в чест на настъпването на Новата година. Много важна е новогодишната трапеза, която трябва да е богата, препълнена с ястия, за да бъде богата и щаслива предстоящата година. Задължително трябва да има баница с късмети. В първите часове на новата година започва обичаят Сурва (Сурваки). Във всеки дом влизат супвакарите със сурови дрянови пръчки и изричат благословии на всеки от семейството:

Сурва, весела година,

Златен клас на нива,

Червена ябълка в градина,

Пълна къща със коприна!

Да си жив и здрав догодина,

Догодина до амина!

На 1 Януари празнуват именини дни Васил и Василка.

КРЪСТОВДЕН, ВОДОКРЪЩИ5 (19) януари. Според народните представи на този ден се пропъждат Поганите (мръсните) дни. Свещеникът обикаля домовете и ръси със светена вода. После всеки трябва да пийне малко от кръстената вода, за да прогони и от себе си злото.

ЙОРДАНОВДЕН, БОГОЯВЛЕНИЕ6 (20) януари. С Йордановден завършват мръсните дни. Празникът е наречен така, защото на този ден всеки, който иска да е здрав през годината се окъпва или поне измива на реката.

ИВАНОВДЕН, СВ. ИОАН КРЪСТИТЕЛ 7 (21) януари. Зимният Ивановден е празник на кръстника на младия Христос.

БАБИНДЕН 8 (21) януари . Празникът е в чест на бабата-акушерка в селото, празнува се също и за омилостивяване на болестта бабици. В този ден бабата обикаля всички домове, в които „бабувала” (помагала да се раждат децата). Окъпва детето (ако е малко), а на големите измива очите. След обеда при бабата отиват с дарове всички жени, които е изрждала. На този ден мъжете не излизат от къщите си (или от кръчмата), за да не срещат жените.

АТАНАСОВДЕН, СВ. АТАНАСИЙ18 януари. Празнува се преполовяването на зимата. На този ден млади булки месят питки и ги раздават, намазани с мед.

ТРИФОН ЗАРЕЗАН1 (14) февруари. Празникът е посветен на лозите. Отрано на този ден мъжете се събират в лозята, за да извършат ритуалного им зарязване. Всеки носи бъклица с вино и варена кокошка.

ЗИМНА БОГОРОДИЦА, СРЕТЕНИЕ ГОСПОДНЕ 2 (15) февруари. Четиридесетия ден от рождението на младия Бог на Коледа и с него завършва нечистият следородилен период. По това кой първи ще дойде в къщата се гадае какво дете ще се роди първо – мъжко или женско.

ЗИМЕН СИМЕОНОВДЕН3 (16) февруари. Този празник, както и зимната Богородица почитат главно бременните жени, младите невести и майките. Зимният Симеоновден се счита за един от най-лошите дни в годината; някъде го наричат Симеон бележник, защото белязва хората, оставя им рани и белези.

СВ. ХАРАЛАМПИ10 (23) февруари. Празнуваса в чест на чумата, за здравето на хората. В народните представи чумата изглежда като старица, която вечно пътува. Със себе си носи тефтер, в който са записани миената на хората, които ще погуби. За да се предпазят хората сутрина рано премитат къщите и двора.

ВЛАСОВДЕН – 11(24) февруари. Според традиционнити представи болестта, която мори воловет, се нарича влас, в нейна чест и устроен празникът. Стопанките опичат по два обредни хляба: св. Влас и св. Петка. От хляба на св. Влас слагат в храната на животните, от хляба на св. Петка раздават на съседите, по един кравай нанизват на рогата на воловете.

ТОДОРОВА СЕДМИЦА – перви ден на поста

Чисти понеделнник/Куковден. Не се яде нищо, не се пие вода. Кукерите от сутрината обикалят из селото, спират хората, плашат ги и им искат пари. Следобеда обикалят по къщите, вдигайки всевъзможен шум със звънците. В дружината задължително присъстват и двама мъже: единият облечен в женски дрехи, другият – в мъжки. Тяхната роля е да стимулират полов акт. Дружината се ръководи от цар.Понеделникът завършва с трапеза в дома на царя.

Черен вторник. В този ден не се работи, защото всяка работа, започната в този ден, ще се провали.

Луда сряда. Още един от лошите дни през годината. Това е денът на лудостта.

Въртоглав четвъртък / Въртоломей. На този ден също не се работи, защото човек получава световъртеж и става зашеметен.

Черен петък. Най-лошият и опасен ден в седмицата. Смята се, че е предводител на дванадесет лоши петъци в годината.

Тодоровден, лудото Тодорче, конски Великден. На този ден св. Тодор забивал копието си в земята, връзвал за него коня и отивал при Бога, за да моли за лято. По-късно всички излизат извън селото, и там ергените се надбягват с конете си. Спечелият кон се окичва с венци. Вечерта в дома на победителя-ерген се събират всички, черпят се и играят хоро.

БАБА МАРТА1 (14) март. Според народните вярвания този ден бележи началото на пролетта. Предварително жените усукват бели и червени вълнени конци – мартеници, които завързват на всеки от семейството. Мартеници пазят човека от уроки и болести. Свалят се когато се види първия щъркел и след това се закачат на разцъфнало дръвче.

СВ. ЧЕТИРИДЕСЕТ МЪЧЕНИЦИ9 (22) март. Вярва се, че на св. 40 мъченици слънцето забива 40 железни шиша в земята и по този начин я затопля, обръща я към лято. На този ден стопаните засяват 40 корена и всичко се хваща, изпиват по 40 чашки вино, за да са здрави и да им спори работата през годината. Месят се обредни хлябове, с форма на кукли, намазват ги с мед и ги разнаят: първо на кръстника и на бабата.

БЛАГОВЕЩЕНИЕ25 март (7 април). Това е денят, в който идват прелените птици, излизат змиите, мечките се събуждат, а кукувицата кука за пръв път. Когато човек за пръв път чуе кукувица, трябва да държи хляб или пари в ръце.

ЛАЗАРОВДЕН – предпоследната събота преди Великден. Според народните представи това е денят на възкресението на Лазар. Жените омесват обреден хлеб – погача. Най-важен е обичаят лазаруване. Момичета (от осем-девет до шеснадесет-осемнадесет години) – лазарки – обикалят по къщите и изпълняват песни за всеки член от семейството. Стопаните им раздават от погачата с мед и плодове, за да имат берекет, даряват ги с яйца или пари. На площада лазарките изиграват ритуалното си хоро, наречено буенец.

ЦВЕТНИЦА, ВРЪБНИЦА – неделята преди Великден. Това е празникхт на цветята. Сутрина над портите се закачват венчета от върбови клонки, които запазват от зло. Лазарувалите предния ден моми се събират на реката. Всяка носи свое венче което се пуска по течението. Момата, чието венче излезе най-напред, се избира за кумица. Тя завежда цялата дружина в дома си, където се гощават.

ВЕЛИКДЕН – деният на първото пролетно пълнолуние, винаги в неделя и винаги в периода 4 април – 8 май. Това е денят на възкресенитео на Христос. Най-главен пролетен празник. В нощ на събота срещу неделя хората ходят в черква, след това се поздравяват с “Христос возкресе!” – “Воистине возкресе!” и си пожелават здравие и щастие. В неделята сутрина всички се чукат с боядисаните яйца: чието яйце остане здраво, той ще бъде жив и здрав през цялата година. На призника се ходи на гости, посещават се кръстниците, родителите; носят се подаръци – пита, козунак, яйца.

ЕРЕМИЯ, СВ. ПРОРОК ЕРЕМИЯ1 май. Еремия е денят на змиите, на този ден е обичаят пъдене на змиите. Сутрина стопанките взимат ръжен и обикалят навсякъде, единовременно с това наричат:

Бегайте зъме и гущере

че е заран Еремия,

ще ви връзват с ремици,

ще ви стягат с ремици.

ГЕРГЬОВДЕН, СВ. МЪЧЕНИК ГЕОРГИ ПОБЕДОНОСЕЦ6 май. В традиция св. Георги винаги е представяк като конник, който не само побеждава змея, но и освобождава девойката, предопределена за жертва. Подготовка за празника започва от предния ден. Момите берат цветя и вият венци за агнето, което ще се коли за курбан. Месят се обредните хлябове, като най-големият е наречен на св. Георги. С този хляб се обикалят овчарните, търкалят хляба на кръст през овцете, за да са здрави. Всички се събират на обща трапеза, веселят се и пеят песни.

ЛЕТНИ НИКУЛДЕН9 (22) май. Празникът е в чест на светеца-покровител на нивите, лозята и градините – той ги пази от градушки. Летни св. Никола е и господар на дъждовете.

ПЕПЕРУДА. Няма точно определена дата, обикновено е в началото на месец май, след Гергьовден. Пеперуда е обичай за предизвикване на дъжд. На пеперуда момите обикалят къщите в селото и нивите, напръскват се с вода, пеят песни, в които се говори за пеперуда, летяща между небето и земята:

Пеперуда летяла,

над вода се метала

и се богу молила:

“Дай ми боже, дребен дъждец,

да се стори житото,

по житото ечемика,

по ечемика просото,

от класеца килото,

от лозето ведрото..

КОНСТАНТИН И ЕЛЕНА21май (3 юни). Денят на Св.Св.Константин и Елена е най-важният религиозен празник на нестинарите. На мегдана запалват огън, когато огънят стихне, в жаравата влизат боси нестинарите. Вярва се, че иконата на светеца, която държат, ги запазва от огъня. В това състояние нестинарите понякога изричат пророчески думи, гадаят бъдещето или общуват с умрели предци. След нестинарските игри всички се събират на общата трапеза с приготвения курбан.

СПАСОВДЕН, ВОЗНЕСЕНИЕ ГОСПОДНЕ40 ден след Великден. На този празник се вика дъжда. Вярва се, ке ако вали на Спасовден, годината ще е богата и реколтата обилна. Срещу празника болни хора или бездетни жени отиват там където расте билка росен. Жените раздават хляб за помен на умрелите.

РУСАЛСКА НЕДЕЛЯ50 дена след Великден. Русалската седмица е сестра на Тодоровата седмица. Се празнува цялата седмица в чест на русалките, които донасят със себе си плодородието и ръсят влага.В дрехата се носи стрък пелин за да се пази от русалките.

ЕНЬОВДЕН, ЯНЬОВДЕН, ЛЕТНИ ИВАНВДЕН, РОЖДЕНИЕ НА СВ. ЙОАН КРЪСТИТЕЛ24 юни (7 юли). Св. Иоан е заповедник на 77 и половина болести. На този ден рано сутрина жените събират 77 и половина билки, защото на Еньовден билките имат най-голяма магическа сила. Еньовден е подходящ за магии и гадания.

ПЕТРОВДЕН, СВ. АПОСТОЛИ ПЕТЪР И ПАВЕЛ29 юли (12 юли). Празникът на първоапостолите Петър и Павел е посветен на предпазването на реколтата, на вече искласени жита и градините. На този ден се коли петел или пили, от първите ябълки се раздава за умрелите.

ЛЕТНИ АТАНАСОВДЕН, АТАНАСИЙ ЖЕТВАР5 (18) юли. Този празник е посветен на началото на жътвата. Вярва се, че Атанасй Жетвар запазва жътвата.

ИЛИЕНДЕН 20 юли (2 август). Празникът е посветен на св. Илия, главният заповедник на небесния огън, дъжда и градушка. Св. Илия препуска с колесница по небето и от търкалянето на колелетата се полоучават гръмотевиците. Светкавици се получават, когато каруцаринът му удари с бича конете. Когато вали дъжд, св. Илия влачи след себе си бъчва с вода.

СВ. АНА ЛЯТНА, УСПЕНИЕ НА СВ. АНА25 юли (7 август). Св. Анна се чества като прокровителка на бременността, раждането и майчинството. Иконата се окичва с цветя, пред нея поставят дарове.

МАКАВЕЙ1 (14) август. От Макавей започва Богородичният пост. На този ден всички зетьове отиват при тъста си на гости, носят дарове и целуват ръка /Зетьовден.

УСПЕНИЕ НА ПРЕСВЕТА БОГОРОДИЦА, ГОЛЯМА БОГОРОДИЦА15 (28) август. Е един от най-големите християнски празници. Този ден е посветен на смъртта на Божията майка или на успението ѝ. Според преданието на този ден апостолите се събрали за да се простят със Света Богородица и да погребът пречистото и тяло. Богородица закриля майчинството. Също тя е посредник при приемане душите на умрелите на оня свят.

СЕКНОВЕНИЕ, ИВАН – КОПРИВАН, ОТСИЧАНЕ ГЛАВАТА НА СВ. ЙОАН КРЪСТИТЕЛ29 август (11 сентембри). Този празник посветен на смрътта на св. Йоан Кръстител. На този ден се сече лятото, змиите и кущерите се скриват в подземните си пещери. Водата и времето започват да застудяват.

СИМЕОНОВДЕН, ЛЕТЕН СИМЕОН1 (14) сентембри. С този празник започва ененната оран. Св. Симеон се счита покровител на орачите и денят му наричат нова стопанска година.

РОЖДЕСТВО НА ПРЕСВЕТА БОГОРОДИЦА, МАЛКА БОГОРОДИЦА 8 (21) сентембри. Третият празник на Божията майка е посветен на нейното рождество.

КРЪСТОВДЕН, ВЪЗДВИЖЕНИЕ НА ЧЕСТНИЯ КРЪСТО ГОСПОДЕН14 (27) сентембри. С този празник се отбелязва началото на есенния сезоз. Този ден е началото на гроздозбера. Слънцето връща се към зима, нощата и денят се кръстосват.

СВ. СОФИЯ, ВЯРА, НАДЕЖА, ЛЮБОВ17 (30) сентембри. Празникът е посветен на светиците Вяра, Надежда, Любов и на майка им – София. На тях са наречени основните религиозни добродетели: мъдрост, вяра, надежда и любов. Го празнуват именниците, които посрешкат гости.

ПОКРОВ БОГОРОДИЧЕН1 (14) октомври. Посветен на явяването на Света Богородица в църквата във Влахерна (Константинопол) през 9 век. Събралите се на молитва хора видели Богородица да разстила покрова си над присъстващите в знак на защита.

ГОСПОДЯ ЦЪРКВА, ЧЕРКУВАНЕ ЗА ГОСПОДА – понеделникът преди Петковден

ПЕТКОВДЕН, СВ. ПАРАСКЕВА – ПЕТКА14 (28) октомбри. Петковден бележи края на стопанскита работа — прибирането на реколтата, есенната сеитба. От този ден започват се сгледите, годежите и свадбите. В деня на св. Петка правят семейна служба в чест на стопанина – закрилник на къщатата. Свещеник ръси светена вода, прекажда хляба, а семейството се покланя пред този хляб.

ДИМИТРОВДЕН, СВ. МЪЧЕНИК ДИМИТРИЙ СОЛУНСКИ26 октомбри (8 ноембри). Бележи края на стопанскита работа — прибирането на реколтата, есенната сеитба От Димитровден започва зимата: „Георги лято носи, Димитър – зима.” Вярва се че Димитър е брат на св. Георги и архангел Михаил.

АРХАНГЕЛОВДЕН, СЪБОР НА СВ. АРХАНГЕЛ МИХАИЛ8 (21) ноембри. В народните представи архангел Михаил е млад момък който вади душите на умрелите. Неговият ден особено се почита от старите хора които биха пожелали бърза и лека смърт.

АНДРЕЕВДЕН, СВ. АПОСТОЛ АНДРЕЙ ПЪРВОЗВАНИ30 ноембри (13 декември). Вярва се че св. Андрей е покровител на мечката. По преданието в този ден мечката обикаля всички къщи. Затова предварително се вари царевица, която тя много харесва. Най-старата жена в къщата взима зърна ги хвърля и изрича: „На ти мечко, варен кукуруз да не ядеш суров”.

ВАРВАРА, СВ. МЪЧЕНИЦА ВАРВАРА4 (17) декември. Вярва се че св. Варвара е покровителка на детските болести. Представа като грозна куца стара баба, която се подпира с патерица.

САВИНДЕН5 декембри. Този празник е двойственен: Сава – жена светица, сестра на Варвари и Никола, покровителка на чумата; Сава – мъж светец, покровител на вълците.

НИКУЛДЕН, СВЕТИ НИКОЛАЙ ЧУДОТВОРЕЦ6 (19) декември. Николай Чудотворец – светец покровител на водите – моретата, езерата, реките и подводният свят, пази хората от потоп и удавяне. Св. Николай е повелител на морските бури и закрилник на моряците. Преданието също расказва как св. Николай спасил един обеднял човек с три дъщери – му подхвърлил кесии с жълтици за да ожени дъщерити. Оттогава почитат св. Николай като закрилник на имота и парите.

АННА, ЗАЧАТИЕ НА СВ. АННА9 (22) декември. Св. Анна е майка на Богородица. Тя закриля брака, семейството, девойките, бременните жени и вдовиците.

• ИГНАЖДЕН, ИГНАТИЙ БОГОНОСЕЦ – 20 декември (2 януари). В този ден първия който дойде на гости отиво до огнището, бърка с пръчица в него и изрича: „Колко искриц, толко пиленца, шиленца, яренца, теленца, дечица, най-вече мед и масло и бела пшеница в тая къща”. Сетне сяда върху донесените от него пръчки или слама и поседява така известно време. Това се прави, за да мътят квачките през годината и да дойдат по-скоро годежници.

БЪДНИ ВЕЧЕР, МАЛКА КОЛЕДА24 декември (6 януари). Е един от най-важните семейни празници. Трапезата на Бъдни вечер е тържествена, по традиция се приготвят постни ястия. При разчупване на обредния хляб първото парче се оставя за Богородица и починалите, после за къщата, а следващите се раздават на всеки член от семейството според възрастта. Бъдни вечер се извършват гадаене за плодородие, за здраве и благополучие на всеки член от семейството. Трапезата се остава неприбрана цяла нощ. Когато настъпи полунощ ще дойде Коледа.

КОЛЕДА, РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО25 декември (7 януари). Празникът Рождество Христово е продължение на празника Бъдни вечер — последния ден от великите пости, който започва от полунощ с обичая коледуване. В него участват коледари, момци – ергени. Коледарите обхождат всичките домове. Станеникът изрича благословия за семеството, после дружината с коледарите изрятва песни:

Ой, Коледо, мой Коледо!

Родилосе Боже чедо

Родилосе Боже чедо

Коладе, ладе!

Кравай скача от полица,

Ври в котлето кървавица

Ври в котлето кървавица

Коладе, ладе!

Кажи, бабо, както лани

На нас весело да стане

На нас весело да стане

Коладе, ладе!

Стопаните даряват богато коледарската дружина – колаци, пари, вино, бонбони. Вярва се че на Коледа небето се отваря и всичко в един миг светва; това обаче могат да видят само праведниците. На Коледа човек може да си пожелае каквото поиска, желаниятата се сбъдват.

Източники:

ДЯКОВ, Томислав. НАРОДНИЯТ КАЛЕНДАР (празници и вярвания на българите). – София. – Анубис, 1993. – 174 с.

http://www.bg.wikipedia.org.

http://calendar.rop.ru/svyat1/svm-s.html

Реклама

БЪЛГАРСКИ НАРОДНИ ПРАЗНИЦИ: 5 комментариев

  1. I simply want to say I’m new to blogs and absolutely enjoyed this website. More than likely I’m likely to bookmark your blog . You actually come with superb well written articles. Appreciate it for revealing your blog.

  2. markoff

    Я работаю учителем начальных классов и веду предмет истории и культуры болгарского народа. Материал по этому предмету собрать очень сложно. Материалы опубликованные на вашем сайте мне очень помогают. Огромное ВАМ спасибо!

Добавить комментарий

Заполните поля или щелкните по значку, чтобы оставить свой комментарий:

Логотип WordPress.com

Для комментария используется ваша учётная запись WordPress.com. Выход / Изменить )

Фотография Twitter

Для комментария используется ваша учётная запись Twitter. Выход / Изменить )

Фотография Facebook

Для комментария используется ваша учётная запись Facebook. Выход / Изменить )

Google+ photo

Для комментария используется ваша учётная запись Google+. Выход / Изменить )

Connecting to %s